Selecteer een pagina

Profiel Fred Boot; Soldaat van Oranje

een droom waargemaakt met zzp’ers

Algemeen
MMNieuws biedt regelmatig culturele ondernemers en zzp’ers die werkzaam zijn in de culturele sector een podium om hun verhaal te doen. In lijn met de BMC Cultuurconferentie van 16 februari vertelt Fred Boot, producent van onder andere Soldaat van Oranje – De Musical, over zijn loopbaan en de manier waarop hij zzp’ers inzet in zijn bedrijf NEW Productions.


Als student Communicatiekunde schreef Fred Boot voor de lokale studentenkrant over theatervoorstellingen en droomde hij van een baan bij Joop van den Ende. Bijna twintig jaar later staat zijn eigen megaproductie, Soldaat van Oranje – De Musical, op de planken en trekt na twee jaar nog steeds volle zalen. Het is in twintig jaar ver gekomen. Boots grote wens kwam nog in zijn studententijd uit. Via een stage kon hij in 1992 permanent aan de slag bij Joop van den Ende Theaterproducties. In zijn beginjaren hield hij zich vooral bezig met pr en marketing. Het was volgens Boot een pionierstijd; marketing was relatief nieuw in de theaterwereld. Hij bracht veel tijd door in binnen- en buitenland met het promoten van muziek en theater, van de Chippendales tot The Phantom of the Opera. Daarnaast mocht hij zijn hand wagen aan het maken van reclames en trad hij veel in contact met de pers.

De vaardigheden die Boot bij Van den Ende opdeed kwamen hem goed van pas toen hij voor zichzelf begon, in augustus 1999. Boot richtte samen met een vriend Montecatini Talent Agency op. Inmiddels is Boot nog steeds eigenaar van Montecatini, maar houdt hij zich vooral bezig met NEW Productions, opgericht rondom zijn grote droomproject, een theaterversie van het boek Soldaat van Oranje. Boot voelde er al lange tijd wat voor om dit verhaal, waarin verzetsheld Erik Hazelhoff Roelfzema zijn belevenissen in de Tweede Wereldoorlog beschrijft, op de planken te brengen. In 2003 zette hij de eerste stappen na een ontmoeting met Hazelhoff Roelfzema. In Alex Mulder vond Boot een enthousiaste financier; met zijn investeringsmaatschappij Amersborgh stak hij zo’n negen miljoen euro in de productie. Daardoor kon Boot een grootscheepse musical tot stand brengen, waarvoor speciaal een vliegtuighangaar op Vliegveld Valkenburg (Katwijk) werd omgebouwd tot Theater Hangaar met een spectaculaire ronddraaiende tribune.

Soldaat van Oranje was nooit op de planken verschenen zonder de innovatieve inzet van zzp’ers in Boots bedrijfsstructuur. De musical werd namelijk grotendeels opgebouwd door freelance krachten; slechts een kleine kern van werknemers is in dienst. Met deze structuur experimenteerde Boot al bij Montecatini, waar eveneens een beperkt aantal vaste krachten werd bijgestaan door een klein legioen associate partners.

Het aantrekken van zo’n grote groep zzp’ers had zeker niet alleen financiële redenen, aldus Boot. De organisatorische infrastructuur van Soldaat van Oranje moest vanaf de grond worden opgebouwd. Daarbij had hij tijd noch middelen om nieuw personeel op te leiden. Volgens Boot is de gemiddelde zzp’er al lang een expert in zijn veld, die weinig verdere training nodig heeft. Hierdoor kon het productieproces van Soldaat van Oranje snel van de grond komen toen Alex Mulder in mei 2008 groen licht gaf op financieel vlak. Wat Boot bovenal bevalt aan zijn huidige organisatievorm is het gebrek aan strikte hiërarchie. Management by democracy noemt hij het: een vlakke organisatie waarin medewerkers veel vrijheid krijgen om eigen ideeën aan te voeren en uit te werken, inclusief het betrekken van andere organisaties of zelfstandigen bij het project. Alvorens tot besluiten te komen peilt Boot eerst de meningen van zijn medewerkers. Tijdrovend, maar volgens Boot is het dé manier om hen bij het project te betrekken en om een stevig fundament te leggen voor een productie. Het langdurige succes van Soldaat van Oranje verbaasde zelfs Boot zelf.

Inmiddels zijn er zes bv’s, opgericht door Boot en grotendeels bevolkt door zelfstandigen die betrokken zijn bij het runnen van de theatervoorstelling. Een laatste grote voordeel van een dergelijke bedrijfscultuur, aldus Boot, is dat ze zeer flexibel is. De organisatie van Soldaat van Oranje moest in een rap tempo uit de grond worden gestampt, maar kan ook weer snel worden ontmanteld wanneer definitief het doek valt. Op de vraag in hoeverre hij al bezig is met een opvolger van Soldaat van Oranje wil Boot nog niet te veel zeggen, behalve dat hij zoekt naar een even aansprekend verhaal uit de Nederlandse geschiedenis en dat hij al een aantal potentiële kandidaten heeft gevonden. Maar één ding weet hij al zeker: ook bij volgende projecten zal hij kiezen voor zijn huidige, flexibele -bedrijfsstructuur.

Auteur: Tekst Stefan Penders Fred Boot is Nederland theaterproducent. In 1999 begon hij voor zichzelf. Inmiddels is hij (mede-)eigenaar van een aantal productiebedrijven en artiestenbureaus. Behalve aan musicals werkt hij ook aan theater en muzikale optredens.
Referenties: 
468

Reactie verzenden

Share This